Wino i nie tylko

Ile i jakie wina kupują Polacy?

Polak w 2013 r. kupił 5,5 litra, Czech 21,4 litra, a Włoch…

W świeżo opublikowanym raporcie KPMG dotyczącym rynku napojów alkoholowych w Polsce znalazło się dużo informacji związanych z winem i preferencjami konsumentów. Wg autorów raportu sprzedaż win gronowych w Polsce od 2004 wzrosła o ponad 50% i będzie rozwijała się nadal, choć mniej dynamicznie. Rosnąć ma spożycie win gronowych, natomiast udział win wzmacnianych i wermutów pozostanie na obecnym poziomie lub będzie się zmniejszać.

Jednak na tle Europy nadal wypadamy bardzo „blado”. Przeciętny Polak kupił w 2013 roku łącznie 5,5 litra win gronowych, wzmacnianych i wermutów za 27 euro. W tym samym okresie u naszych południowych sąsiadów dorosły Czech kupił 21,4 litra, a Słowak 19,1 litra. Od poziomu spożycia wina wśród mieszkańców Europy zachodniej czy wysp brytyjskich dzieli nas jeszcze więcej. Zaś krajów śródziemnomorskich najprawdopodobniej nigdy nie dogonimy – przeciętny Włoch kupił w 2013 roku ponad 44 litry.

Najbardziej lubimy wina czerwone

Pocieszający jest fakt, że już ponad 14 mln Polaków sięga po wino przynajmniej kilka razy w roku. W tej grupie dominują kobiety. Z opublikowanych badań wynika, że najchętniej pijemy wino w towarzystwie znajomych czy rodziny przy okazji jakiegoś święta lub rodzinnego wydarzenia. Rośnie także grupa osób, która pija wino bez specjalnej okazji (41% konsumentów). Aż 35%  dorosłych Polaków piła wino w przeciągu ostatniego miesiąca.

Najchętniej sięgamy po czerwone wina, coraz częściej są to wina wytrawne. Ich sprzedaż systematycznie rośnie i zdaniem ekspertów ten trend będzie się utrzymywał. Nieco mniejszą popularnością cieszą się wina białe. Nadal lubimy wina musujące (20% sprzedaży) po które zaczęliśmy sięgać również bez specjalnej okazji. Samego szampana jednak pijamy niestety rzadko. Dynamicznie wzrasta konsumpcja win różowych, choć nadal ich udział w rynku jest niewielki.

Włochy liderem

Najwięcej win, win wzmacnianych i wermutów dociera do Polski z Unii Europejskiej (aż 75%), a kluczowym dostawcą na nasz rynek są Włochy. Ważną rolę odgrywa też Hiszpania, Francja i Portugalia oraz tradycyjnie Bułgaria. Wśród krajów nowego świata dominują USA i Chile.

Biedronka i Lidl zdominowały rynek

Aż 44% procent sprzedawanych w Polsce win, win wzmacnianych oraz wermutów pochodzi z dyskontów. Jest to konsekwencją działań dwóch kluczowych „graczy”: Biedronki i Lidla. Obydwie sieci postawiły na tworzenie ograniczonych czasowo kolekcji win w niższych i średnich segmentach cenowych.

Na szczególną uwagę zasługują sklepy specjalistyczne w których w 2013 roku zakupu dokonał co piąty konsument. Wg autorów raportu ten segment rynku ma spore szanse na dynamiczny rozwój. Wraz ze wzrostem świadomości konsumentów i rosnącymi wymaganiami coraz większe znaczenie będzie miało profesjonalne doradztwo oraz wiedza sprzedawcy.

Wino na stałe zagościło w naszych domach

Na wielkość spożycia wina znaczący wpływ ma wykształcenie konsumentów i miejsce zamieszkania. Wina wybierają mieszkańcy dużych miast, przeważnie z wyższym wykształceniem.

Z raportu wynika że polski konsument zwraca coraz większa uwagę na relacje jakości do ceny, jest też coraz bardziej świadomy swoich oczekiwań i upodobań. Konsumenci doceniają zdrowotne aspekty picia wina oraz  jego istotną rolę w kuchni. Niesłabnąca popularność programów kulinarnych oraz upodobanie Polaków do potraw kuchni śródziemnomorskiej napędzają konsumpcję wina i skłaniają konsumentów do  poszerzania swojej wiedzy i poszukiwań nowych smaków. Niebagatelną role dogrywają tu specjalistyczne portale, blogi internetowe oraz działania podejmowane przez importerów: liczne degustacje, warsztaty oraz spotkania z przedstawicielami producentów.

Bardzo pozytywny jest fakt, że część konsumentów przestała już postrzegać wino jako towar luksusowy, a kieliszek wina do obiadu czy kolacji jest stałym i naturalnym elementem  posiłku.

Źródło: „Rynek napojów alkoholwych w Polsce” KPMG w Polsce 

You Might Also Like...